Teljesítményerősítő gépkocsiba II.

Ez a kapcsolás folytatásaként is tekinthető a közelmúltban megjelent, hasonló témájú cikknek. Ott TDA2003 és TDA2005 típusú integrált áramkörökkel szerepelt autó végfokozat építési leírása, jelen esetben pedig a korszerűbb TDA7375-el építhetünk booster-t.

Most kevesebb külső alkatrészre van szükségünk (1.ábra), az egy db IC pedig négy erősítőt tartalmaz. A nyomtatott áramkör így jóval kisebb és egyszerűbb, mint a fent említett kapcsolásoké. Ez egyrészt annak is köszönhető, hogy a TDA7375 rendelkezik egy olyan bemenettel, amellyel megoldható a be-ki kapcsolás, így elmaradhat a tápfeszültséget kapcsoló jelfogó. Másrészt az adatlap szerint az eszköz 50 dB-es tápfeszültség elnyomással rendelkezik, ezért elhagyhatjuk a szokásos zavarszűrő induktivitást is. A kapcsolás működése különösebb magyarázatot nem igényel, az IC-ről pedig bőséges információ lelhető fel a HOBBY ELEKTRONIKA 1999/8. számában. Sajnos a bemutató cikkbe (273-275. oldal) kis hiba csúszott, mert a stand-by bemenet logikája pont fordított. Pozitív jelre lesz aktív az eszköz és nulla jelre vált áramtakarékos üzemmódba. A 283. oldal 2. ábrájának felső diagrammja már helyes. Az alkatrészek számát csökkenthetjük, ha a diagnosztika kimenet LED-jét és a hozzátartozó ellenállást nem építjük be. A nyomtatott áramkör terve a 2. ábrán, a beültetési rajz pedig a 3.-on található.



1. ábra



2. ábra



3. ábra

A bemenetekkel soros, *-gal jelzett kondenzátorok szükségességéről a bevezetőben említett korábbi építési leírásban találhatunk utalást, valamint ott részleteztem az erre a kapcsolásra is érvényes, 3 dB körüli összerősítés filozófiáját. (A TDA7375 belül 20 dB-es erősítésre fixen van beállítva, a kapcsolás bemenetén az ellenállásosztó 1/7,8 arányban csillapít, az eredmény 1,28x-os összerősítés.)

Jelenleg talán ezzel az integrált áramkörrel készíthetjük a legkedvezőbb 12 voltos végerősítőt. A kimenőteljesítménye szinte eléri a tápfeszültség nagyságából és a hangszóróimpedancia értékéből a hídkapcsolásra számítható fizika határt. A kimenőteljesítmény további növelésének elterjedt módja a tápfeszültség megemelése, de egy transzverter bonyolultabb és nagyobb lenne, mint az egész végfok. Tekintettel arra, hogy a közölt nyomtatott áramkör csupán 41x41 mm méretű, nem okoz különösebb nehézséget többet is elhelyezni egy dobozban, csak ne feledkezzünk meg a kellő hűtésről! Három végfok panellel, kis méretek mellett, könnyedén építhetünk többutas hangcsatornát. A minimálisan szükséges, 6 db/oktáv meredekségű frekvenciaváltó pedig kialakítható, az adott nyomtatott áramkör fóliázatának megváltoztatása nélkül. Erre példa a 4. ábra. Az oldalankénti két-két basszus erősítő természetesen egy-egy közös osztót kapott, így kevesebb alkatrész szükséges. A 4 db mélysugárzónak legalább 160 mm átmérőjű, lágy felfüggesztésű típust válasszunk, ezeket hangszórónkénti 8-10 literes zárt dobozba építsük. Egy megfelelő formájúra kialakított 30-40 literes doboz még éppen elrejthető a legtöbb autóban.



4. ábra

Egy ilyen szubbasszus-rendszernek az ajánlott keresztezési frekvenciája néhányszor 100 Hz. A táblázatban szerepel néhány frekvenciaérték és a hozzájuk tartozó kondenzátorok is (C1, C2). A 380 Hz jó kompromisszumnak tűnik. A mélysugárzók megkettőzése miatti teljesítménynövekedés szükségessé tette a közép-magas egység osztóiban az érzékenység 3 dB-es emelését (6,8 kOhm helyett 3,9 kOhm a felső tag). A nemszabványos kapacitásértékek több kondenzátor párhuzamos kapcsolásával realizálhatók.

Keresztezési frekvencia (Hz) C1 (µF) C2 (nF)
560 0,68 59
380 1 86
250 1,5 129

folia.png (A nyomtatott áramkör fólia oldala, mérete: 41 mm x 41 mm.)