Mélysugárzó doboz Suzuki Swift-be
A nevezett autóban gyárilag 4 db 10 cm-es hangszórónak van hely kialakítva, kettő a műszerfalban, kettő pedig a kalaptartó melletti műanyag elemekben. A mélyfrekvenciás átvitel javítása érdekében egy kiegészítő reflex-dobozt készítettem.
A számomra elégséges "autóhifi" így a következő:
- Clarion BD359RMP CD(MP3)-rádió
- Elöl a műszerfali 10 cm-es szélessávúak
- Hátul egy reflex-doboz, plusz a hátsó 10 cm-es sugárzók, mint közép-magas egység
A doboz formája és mérete nem elhanyagolható szempont, mert kompromisszumot kell kötni a mélyfrekvenciás átvitel és a szűkös csomagtérből (csapott hátujjú Swift) elrabolt hely között. Az általam optimálisnak vélt kialakítást az ábrán szemléltetem (külső méretek, természetesen cm-ben). A hasáb egyik oldala ferde, hogy a hátsó ülésekhez illeszkedjen. Magassága akkora, hogy még éppen elférjen a kalaptartó alatt, hossza pedig 90 cm lett, így pontosan befér a hátsó futómű "tornyai" közé. Egyetlen "szabadsági fok" a doboz mélysége, ezt célszerű a beépítendő hangszóró függvényében megválasztani, mivel a mély-közép az oldallapokra kerül. Én a Hangszóró 2000 Kft. termékeivel szimpatizáltam, azok közül pedig a HA 18 1544-595 típussal. Felhasználható még a szinte azonos paraméterekkel (Fs, Vas, Qts) rendelkező HA 17 1544-582 vagy a HA 16 1544-542 is, természetesen a 4 Ω-os változatok. A HA 17 esetében 1-, még a HA 16-nál 2 cm-el csökkenhet a doboz mélysége a csomagtartó javára (az ábrán szaggatott vonallal jelölve). Illetve, Én a HA 18 hangszóróimnál is csökkentettem 2 cm-t a méretből, így viszont a kosár pereme teljesen kiér a lap széléig. Kicsit csúnya, de a csomagtér fontosabb volt. Tehát esetemben a 10 cm-es méret 8 lett, a 24 pedig csak 22. A doboz közepén egy függőleges lap két egyenlő részre osztja a belső tárfogatot, függetlenítve a mélysugárzók terét. Az adott méret és az anyagvastagság függvényében így hangszórónként 15..22 literrel számolhatunk (kisebb doboz-vastagabb anyag vagy nagyobb doboz-vékonyabb anyag). Csak a teljesség kedvéért: esetemben a hangszórót tartó oldallapok 19 mm-es MDF-ből, a többi pedig szintén 19 mm-es natúr forgácslapból készült. Kivéve a válaszfal, mert az csak 10 mm-es. Ha módomban állt volna, az MDF oldallapokon kívül minden más 10 mm-es rétegelt lemezből lenne, mert az "ingyen" plusz tér, mint nyereség, elgondolkodtató. A hangszórót jóval az MDF-lap szintje alá süllyesszük (akár 10 mm-el is!), hogy működés közben a membrán ne érhesse el a csomagtérben a "tornyot". Ha nem tudjuk megvalósítani a süllyesztést, akkor inkább 1-1 cm-el rövidítsük le a hasábot, tehát 88 cm legyen a 90 helyett. Hézagoló lécekkel vagy az alsó lap hosszabbra hagyásával elérhetjük, hogy a doboz oldalra mégse csúszkálhasson. A hangolás részére a kivágás 48 mm-es átmérőjű kör, így használható a SAL KAH 202 hangolócső, de akár egy kiürült "Sziloplaszt" henger is. Én az utóbbit választottam. :-)
A HA 18 a WinISD beta szerint 21,8 litert "kívánna" 48,6 Hz-es hangolással. A -3 dB-es pont 49 Hz-nél lenne. Az általam elkészített dobozban kb. 15 liter jut a hangszórónak, ez 50 Hz-es hangolással a szimuláció szerint 57 Hz-es alsó határfrekvenciát eredményez. :-(
A nyers, még bejáratatlan HA 18 hangszórók impedancia-menete, némi (megbocsátható) eltérés tapasztalható. A rezonancia-frekvenciák kb. 52 Hz és 57 Hz, ezek persze később, a használat során remélhetőleg csökkenni fognak:

Ebben az összeállításban nem lesz szükség Zobel-tagra, de ha "már itt vagyok", meghatároztam azt is, hátha később és/vagy másnak szüksége lehet rá. A HA 18 számára optimális kompenzáció egy 4,7 Ω ellenállás és egy 22 µF értékű kondenzátor. Ez utóbbi helyett nyugodtan használhatunk 2 db 47 µF értékű hagyományos elkót is, azokat ellenkező polaritással sorba kapcsolva. A kompenzálás:

"Közelről":

Elkészült a doboz:
Az oldalnézeti képen jól kivehető a fentebb említett dolog, hogy a kosár pereme kiér az MDF lap széléig. Ez első ránézésre nem valami gusztusos, de idővel meg lehet szokni. Pláne, hogy a dobozt a csomagtartóba helyezve már nem is látható ez a kis szépséghiba. A második, a "látképen" szembetűnik, hogy a dobozt nem egyszínűre festettem. Ez nem elsősorban esztétikai jelleggel alakult így, hanem azért, mert az MDF és a normál faforgács lap felülete, illetve szemcsézettsége eltérő. Nem sikerült volna azonosra festeni őket, így viszont eltérő színükkel jól megférnek egymás mellett. Az oldallapok felső részénél lévő reflex-nyílás pozíciója pedig a szállításkor megkönnyíti az ember dolgát, a mélyedésbe nyúlva kényelmesen tartható a doboz.
Az optimális átvitel egyelőre elmarad a szimulációtól, de ez betudható annak, hogy a hangszórók "nyersek", még nincsenek bejáratva (lásd fentebb, a rezonancia frekvencia 45,7 Hz helyett 52 Hz és 57 Hz). A doboz így kb. 66- és 62 Hz alsó határfrekvenciával rendelkezik (piros és zöld színek). Ezt az átvitelt 50 mm-es hosszúságú csővel sikerült megvalósítani. Az optimális hosszméret a szimuláció szerint 100 mm körüli (ha a KAH 202 csövet építjük be, akkor azt meghagyhatjuk eredeti állapotában). Ilyen méretű csővel is megmértem a dobozt (kék és sárga vonal), ami természetesen laposabb átvitelt eredményezett, de bejáratás után ez az érték biztosan javulni fog. Persze még jobb lenne, ha az optimális vagy annál nagyobb térfogat is jutna a hangszóróknak. Summa-summarum, 10 cm-es csővel hangoltam, aztán majd csak "beérik" a HA18. Ráadásul, 50 Hz alatt így vagy 4..5 dB-el többet teljesít a doboz:

A keresztváltót szerettem volna a lehető legegyszerűbben kialakítani. Elgondolásom szerint a dobozt közvetlenül rákötöm a rádió kimenetére, a 10 cm-es szélessávú hangszórót pedig egy soros kondenzátoron keresztül ugyanoda. Itt azonban felvetődött egy probléma. A HA 18 hangszórónak relatíve kicsi az induktivitása, így csak 10..20 µF értékű kondenzátoron keresztül köthetem mellé a kárpithangszórót, mert nagyobb kapacitással (pl. 100 µF) jelentősen lecsökken az eredő impedancia. Van, ahol 2 Ω környékére is! Az említett 10..20 µF-al a közép-magas sugárzó 4-, illetve 2 kHz-től lenne csatolva. A HA 18 részére ez bőven elég volna, ha nem a csomagtérből, a kalaptartón keresztül jutna ki a hang az utastérbe. Sejthető, hogy legfeljebb a 100 Hz-es tartományig számíthatunk elfogadható átvitelre, tehát lejjebb kell engedni a közép-magas sugárzó keresztezési frekvenciáját. Elsőfokú váltóban gondolkodva a 4 Ω impedancia és a 100 µF szabványos kapacitás-érték 400 Hz-es váltást eredményez. Ehhez viszont az aluláteresztő ágban 1,6 mH soros induktivitás szükséges. Tehát abban az esetben, ha a 10 cm-es szélessávút 100 µF-al csatolom a körbe, akkor a mélysugárzó saját induktivitását "ki kell pótolni" egy kb. 1,3 mH-s (de minimum 1 mH) tekercs segítségével. Egy további kondenzátorral beépíthetünk egy magassugárzót is:

Az alkatrészek minősége nem kritikus. Kondenzátorból megfelel az olcsó bipoláris elkó, de a 100 µF-nak végszükség esetén megteszi két db anti-sorosan kapcsolt, polarizált 220 µF is. Az 1,3 mH esetében ügyeljünk rá, hogy a soros ellenállása minél kisebb legyen, ezért légmagos tekercs helyett használjunk inkább ferritmagos induktivitást. Ha tehetjük, ellenőrizzük le az impedancia-menetet, hogy az sehol ne csökkenjen le 3,2 Ω alá.
Szubjektív ítélet: A doboz által biztosított mélyfrekvenciás átvitel természetesen jócskán felülmúlja a kocsi saját hangszóróit, de ez nem is volt kétséges. Korábban nem hallott hangok jelentek meg, amit a belső kárpitozás rezonanciája néha igazol. Az előre-hátra hangerőt (fader) állítsuk úgy, hogy az első hangszórók kevesebbet kapjanak a hátsóknál. Ahhoz képest, hogy nincs az autóban sem drága láda, sem plusz erősítő, egyáltalán nem kell szégyenkeznie a doboznak. Jóllehet, a kocsi belső kialakítása is besegít, mert a mély hangoknak nem egy önálló csomagtérből kell előre küzdenie magukat, hála az öt ajtós kivitelnek. 10000 Ft-ból nem nagyon lehet jobbat kihozni.
Majd' egy év múlva (kb. 10 hónap) újra megmértem a dobozt, hogy a bejáratás után miként alakul az átvitel. Fentebb emlegettem, hogy talán a nyers sugárzók miatt nem voltak optimálisak a paraméterek, bár a rezonancia frekvenciák eleve gyanúsan magasak voltak. Na, de ki tudja. Az újabb mérés szerint az "Fs" 52 Hz helyett 51 Hz lett, valamint 57 Hz helyett 55 Hz, vagyis alig csökkent valamit. Továbbra is messze van az adatlap szerinti 45,7 Hz, ráadásul megmaradt a 10 % körüli aszimmetria:

A frekvencia menet természetesen hasonlóképpen nem javult. Az egyik szemem sír, a másik meg nevet. Jó, hogy a HA 18-nak látszó tárgy paraméterei az idő elteltével alig módosultak, viszont nem azt kaptam, amit szerettem volna. A múltkor üzenet érkezett a H2000-től, hogy anno, alkatrészhiány miatt nem a megfelelő membránt építették be. Irgum-burgum! Ugorgyunk...