Elektromos ablakemelő vezérlése

Ez a cikk kapcsolódik a Hobby Elektronika I997/10-es számában megjelent "Az Audioton AA-24 riasztó módosítása centrálzárhoz" c. cikkhez. A jelenlegi kapcsolás működtetése is hasonló módon lehetséges, illetve elkészíthetjük ezt is más típusú készülékhez. Ez a mostani áramkör a riasztó élesítésekor felhúzza a leeresztett ablakokat.

A bemenetre (1. ábra) jelen esetben is olyan vezérlés szükséges, amely testre kapcsolja a 100 kOhm és az első NAND kapu közős pontjait (a 100 nF szükség esetén csak zavarszűrő célt szolgál; lásd az előző cikkben). Ekkor elindul a két monostabil billenőkör, amely működteti a jelfogókkal az ablakemelők motorjait. A motorok árama egy-egy figyelő-ellenálláson folyik keresztül. Ha a feszültségesés (áramfelvétel) elér egy bizonyos értéket, akkor egy tranzisztor segítségével töröljük az adott időzítőt, a jelfogó elenged. Ez akkor következik be, ha az ablak teljesem fel van húzva s a megállt forgórészű motorok áramfelvétele megnő.



1. ábra

Egyszerűbb lett volna R-S tároló alkalmazása, de védelmi okokból célszerűbb a monoflop. Ugyanis, ha valamiért mégsem billenne vissza a kör, akkor a feszültség alatt lévő, de álló forgórészű motor rövid időn belül leégne. Szakadás esetén pedig elkerülendő a fölöslegesen behúzva maradt jelfogó is. A monostabil multivibrátor pedig egy idő (a rajz szerinti elemekkel kb. 9 s) után akkor is visszabillen, ha nem kap törlőjelet az áramérzékelőtől. Fordítsunk kellő figyelmet az időzítésre! Csak kevéssel (2..3 s) legyen több, mint amennyi ahhoz szükséges, hogy a teljesen leeresztett ablak biztosan felhúzódjon. Szükség esetén módosítsunk a 330 kOhm-22µF tagok értékén. Tekintettel a relatíve hosszú időre, ide csak jó minőségű, kis szivárgóáramú (tantál) kondenzátort építsünk be. Az áramkör beszerelése után természetesen (terhelés nélkül) győződjünk meg arról, hogy szükség esetén az idő túllépésekor a jelfogók valóban elengednek) Csak ezután kössük be az emelőmotorokat!

Csak tájékoztató jellegű a 0,1 Ohm-os ellenállások értéke, hiszen nem lehet minden gépkocsiban azonos típusú emelőmotor. A gyakorlatban jól bevált a spirálfűzetek fémhuzalja. Az általam felhasznált anyagból húszon-néhány centiméteres darab adta a szükséges ellenállást. Bő 30 cm-t tekercseljünk fel 3..4 mm-es átmérőre, majd néhány menet lecsípésével lehet beállítani a kellő értéket. A pnp tranzisztorok báziskörében az integráló tag akadályozza meg azt, hogy az indulás pillanatában, az álló forgórészű motor miatt a monoflop azonnal visszabillenjen.

A vizsgált motorok áramfelvétele (egyenként) elérte a 12 A-t, tehát a tápfeszültséget egy 30 A-es olvadóbiztosítóról vezessük a panelhez. A felhasznált jelfogón a következő felirat volt: TUNGSIRAM HG 4123 10A 12VDC. A nyomtatott áramkör fóliázata a 2. ábrán, a beültetési rajz a 3.-on található. A 4. ábra pedig a bekötéshez nyújt segítséget, - természetesen csak egy oldalét szemlélteti. Előfordulhat olyan elrendezés is, ahol a nyugalmi helyzetben a motor kapcsain 12 V mérhető. Ebben az esetben cseréljük meg a „fel" és a „le" nyomógombokon a táp- és a testvezeték saruit, majd a helyes forgásirány érdekében fordítsuk meg a motorokon is!



2. ábra



3. ábra



4. ábra

folia.png (A nyomtatott áramkör fólia oldala, mérete: 58 mm x 51 mm.)